Op de duurzame tour


Groene mobi­liteit.

In Den Haag staan 1.955 auto's per vierkante kilometer, het hoogste aantal in Nederland. Dat kan een stuk efficiënter. De Partij voor de Dieren stelt talloze maatregelen voor om op de duurzame tour te gaan.

  • Bescherming voor de binnenstad

    De binnenstad trekt het meeste verkeer aan van heel Den Haag. Om de luchtkwaliteit in de binnenstad te verbeteren, moet de gemeente aanvullende maatregelen nemen. De milieuzone wordt uitgebreid tot de Ring en gaat gelden voor vervuilende scooters, brommers, vrachtwagens, auto’s en bestelbussen. Er komen meer autoluwe gebieden in onder meer Scheveningen Dorp en het Oude Centrum. Vervuilende toeristenbussen komen de binnenstad niet meer in. Passagiers stappen uit aan de rand van de stad op een speciale terminal.

    Vrachtverkeer wordt waar mogelijk geweerd uit het centrum en de woonkernen. Aan de rand van de gemeente, onder andere in Forepark, komen overslagpunten, waarna verder vervoer minder vervuilend plaatsvindt.

    Meer informatie
  • Schoon verkeer

    Den Haag gaat voor schoon verkeer. Voetgangers en fietsers krijgen ruim baan. Betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer op loopafstand maakt het makkelijk de auto te laten staan. Onnodige parkeerplaatsen worden omgetoverd tot bredere voetpaden, kinderspeelplekken, bloemrijke bermen of kleine parken. Elektrische deelauto's staan klaar als 9292 écht geen optie is.

    Op díe fiets

    Te veel Hagenaren geven aan dat fietsen door de stad hen een onveilig gevoel geeft. Er komt daarom een verkeersveiligheidsplan om het aantal verkeersongevallen en het aantal slachtoffers onder mensen en dieren terug te dringen.

    Scooters, brom- en snorfietsen zijn niet langer welkom op fietspaden. Op wegen zonder vrijliggende fietspaden wordt de maximumsnelheid beperkt tot 30 kilometer per uur. De inrichting van de weg wordt waar mogelijk aangepast. Er komen vrijliggende fietspaden bij onder meer Plein 1813, de Theresiastraat, Doorniksestraat en de Eisenhowerlaan.

    Busje komt zo

    Voor veel mensen is het ov de enige optie. Het openbaar vervoer moet daarom veilig, betrouwbaar, betaalbaar en toegankelijk zijn, ook voor mensen met een beperking. In alle woonwijken en in het buitengebied is voldoende openbaar vervoer beschikbaar. De trams en bussen gaan tot later op de avond doorrijden. Openbaar vervoer krijgt prioriteit boven autoverkeer.

    Kijkduin, de Binckhorst en het Norfolkterrein moeten beter bereikbaar worden door te investeren in het ov. Buslijn 25 wordt doorgetrokken naar een treinstation, zodat Den Haag Zuidwest beter bereikbaar wordt. Tramlijn 15 wordt doorgetrokken naar de Internationale Zone. Er komt een goede ov-verbinding tussen Rotterdam en Scheveningen.

    Vanuit Den Haag wordt veel gependeld naar Brussel, Londen en andere Europese bestemmingen. Om te stimuleren dat dit per trein gebeurt, moet Den Haag vanuit het buitenland goed per trein bereikbaar zijn.

    Met de stroom mee

    Elektrisch vervoer, en vervoer op waterstof, heeft de toekomst. De gemeente zorgt voor voldoende oplaadpunten met groene stroom voor elektrische voer- en vaartuigen. Ook initiatieven voor elektrische deelauto’s en deelfietsen worden actief ondersteund. Al het openbaar vervoer en de voertuigen van de gemeente zijn vanaf 2020 emissievrij.

    Met beide benen op de grond

    Het vliegverkeer is een van de grootste klimaatschuldigen, maar veroorzaakt daarnaast ook veel luchtvervuiling. Het vliegverkeer wordt beperkt. Luchthaven Rotterdam The Hague Airport mag niet uitbreiden, maar gaat krimpen. De realisatie van het helikopterplatform Ypenburg gaat van de baan.

    Cruise control

    Terwijl verschillende toeristische steden juist van de cruiseschepen af proberen te komen, probeert Den Haag ze binnen te halen. Grotere luchtvervuilers zijn haast niet denkbaar. Daarom weren we vervuilende cruiseschepen in de Scheveningse haven.

    Meer informatie
  • Van parking naar park

    In een groot deel van de stad is geen ruimte voor groen of spelen omdat stilstaande auto's veel plaats innemen. Dat kan anders. De Partij voor de Dieren wil meer groen, en minder grijs. Er komen geen nieuwe autoparkeerplekken op straat bij. Parkeerplaatsen worden waar mogelijk omgevormd tot fietsparkeerplekken, en plekken waar ruimte is voor spelen en ontmoeten. In Rustenburg en Leyenburg halen we parkeerplaatsen weg om kinderen meer plek te geven om buiten te spelen. De gemeente stimuleert bewoners om Leefstraten op te zetten, waarin bewoners hun straat op een creatieve en leefbare manier inrichten.

    We voeren betaald parkeren in in de hele stad. De gemeente verhoogt de kosten voor een tweede parkeervergunning. De gemeente voert gedifferentieerde parkeertarieven in op basis van de uitstoot van het voertuig, waarbij een hoger tarief wordt gehanteerd voor vervuilende auto’s dan voor schonere auto’s.

    De gemeente vergroot de parkeer-en-reismogelijkheden. Voor reizigers die verder gaan met het openbaar vervoer wordt de P in P&R gratis.

    Meer informatie

Het standpunt Op de duurzame tour is onderdeel van: Luchtkwaliteit en bereikbaarheid

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer