Bijdrage Jaar­verslag Gemeen­te­lijke Ombudsman en Jeugdom­budsman


Commissie samen­leving

30 november 2023

Voorzitter,

Ook vanuit mijn partij dank voor beide jaarverslagen. Ik. focus mij op een aantal punten vandaag.

Allereerst de klachten. Helaas lijken er nog altijd knelpunten rondom klachten nog altijd te spelen. We zijn benieuwd of de wethouder Begrijpt de wethouder waar de signalen vandaan komen dat mensen de klachtenregelingen niet als toegankelijk kunnen ervaren? Wat gaan we daar aan doen? Met name wat betreft een meer persoonlijke benadering naar inwoners?

Het baart mijn partij zorgen dat we in het rapport van de Jeugdombudsman een voorbeeld lezen over een jongere die zes maanden moet wachten op een crisisopvang plek. Terwijl in de WMO rapportage wordt beschreven dat jeugdigen die op de wachtlijst staan voor een beschermd wonen plek regelmatig zouden worden gebeld en dat er contact met hen wordt gehouden. Uit dit voorbeeld blijkt dus dat dit in de praktijk niet altijd gebeurd. Het lijkt mijn partij de uiterste basis inwoners eerlijk te vertellen wat zij kunnen verwachten, dat we deze groep jongeren niet direct van een veilige woonplek kunnen voorzien is al erg genoeg. Goede en heldere communicatie over wat zij kunnen verwachten is echt de uiterste basis nogmaals. Hoe gaat de wethouder ervoor zorgen dat dit contact beter verloopt en dat er zoals gezegd ook echt contact wordt gehouden met de wachtlijst.

Dan wil ik het als laatste punt nog hebben over het feit dat ouders en jongeren zich nu al melden bij de Jeugdombudsman met vragen en zorgen over kwijtraken van bestaande hulp en hulpverleners met betrekking tot de doorontwikkeling jeugdhulp. We hebben hier inmiddels ook signalen vanuit het veld over binnengekregen. Er heerst nog veel onzekerheid onder ouders, jongeren, maar ook onder zorginstellingen en professionals of zorg wel of niet kan worden doorgezet. Zij hebben hier nog altijd geen duidelijkheid over, terwijl het al bijna januari is. Heeft de wethouder in kaart hoeveel zorgaanbieders tegen problemen aanlopen? En heeft de wethouder daarnaast tijdig geïnformeerd waar zorggebruikers naartoe moeten met zorgen of signalen, want het baart ons echt zorgen dat de Jeugdombudsman niet op de hoogte is van een contactpersoon om gebruikers met zorgen naar door te verwijzen?


Wij staan voor:

Interessant voor jou

Bijdrage Stand van zaken renovatie Binnenhof en ontwerp publieksentree Tweede Kamer

Lees verder

Bijdrage Eindrapport Enquêtecommissie Amare

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer