Bijdrage Brand­brief MKB Den Haag inzake Zero-emis­siezone


10 oktober 2024

Voorzitter,

Het is vreemd om een debat te hebben zonder dat er eigenlijk nieuwe informatie is om een debat over te voeren. Eigenlijk bespreken we nu brieven. Brieven van ondernemers die een termijn willen uitstellen en een van ondernemers die dat niet willen. Een van bewonersverenigingen Hofkwartier, Rivierenbuurt, Spuikwartier, Kortenbos en rondom het Plein. Ook zij roepen de politiek op om consistent te zijn. Om zich in te zetten voor de luchtkwaliteit. Eigenlijk is het enige nieuwe dat er gebeurd is sinds het vorige debat dat het Haagse MKB sinds gisteravond met de wethouder tot een akkoord is gekomen.

Toch is er wel iets te bespreken. De brief die we hebben ontvangen van de belangenorganisaties VNO NCW, Koninklijke Horeca Nederland en andere bouw, logistiek en transport organisaties neemt een stevige toon aan. Zo lezen we dat de gemeente Den Haag zich moet opstellen als betrouwbare overheid en dat de Haagse politiek gemaakte afspraken moet respecteren en de spelregels niet midden in de wedstrijd te wijzigen. Ook wordt gezegd dat de politiek momenteel het debat voert op basis van onjuiste aannames, foutieve informatie en los van de feiten. Een confronterende passage, maar wel een rake.

De maatregel voor de Zero Emissie zone komt namelijk niet uit de lucht vallen. Al in 2018 is deze afspraak gemaakt. Ondernemers weten al 6 jaar dat dit eraan zat te komen en wordt gefaseerd ingevoerd. In veel verschillende steden door het hele land wordt deze op hetzelfde moment ingevoerd. Amsterdam, Utrecht, Delft, Rotterdam, Leiden, Gouda en nog vele anderen doen precies hetzelfde. Zijn het dan de Haagse ondernemers die als enige niet mee kunnen komen? Dat hoop ik toch niet. Komt het dan omdat er onnodig angst gezaaid en verwarring wordt gezaaid door een aantal politieke partijen in deze zaal? Daar lijkt het wel op.

Wij moeten ons als politiek inzetten om ondernemers te helpen zich klaar te maken voor de toekomst. En dat doen we. Door fasering, door uitzonderingen te maken, door ruimhartig ontheffingen te verlenen. Mensen die in de problemen komen kunnen zich melden en dan wordt er met hen meegedacht.

Nu halverwege gaan draaien is voor niemand goed, we willen niet de ondernemers die wel zijn voorbereid en wel hebben geïnvesteerd nu in hun hemd zetten. Bovendien moeten we het doel van deze maatregel, het verbeteren van de slechte luchtkwaliteit in de stad, niet uit het oog verliezen.

Dus mijn oproep aan de partijen die ondernemers spreken die zich zorgen maken: help ze! Vertel ze hoe de regeling daadwerkelijk werkt, waar ze een ontheffing aan kunnen vragen en vertel ze over de sloopregeling. Vallen ze echt tussen wal en schip? Help ze verder naar de logistiek makelaar of de website van de gemeente die met deze mensen kan meedenken. In plaats van onrust en desinformatie verspreiden moeten we er samen voor zorgen dat iedereen goed geholpen wordt. In dit stuk van mijn bijdrage had ik een vraag staan aan de wethouder of hij de ondernemers van de MKB brandbrief al gesproken had, maar ik las gisteren in de krant dat dat inderdaad zo is en dat zij al tot een akkoord zijn gekomen, dus complimenten aan de wethouder hiervoor.

Dan rest mijn alleen nog de vraag hoe het werkt met ondernemers die bijvoorbeeld pas na 3,5 maand een ontheffing aanvragen n.a.v. een waarschuwingsbrief. Hoe lang duurt het voor die verwerkt is en bestaat er een risico dat ze hierdoor in de problemen komen?