Bijdrage Gewijzigd Voorstel Ontwerp­be­stem­mingsplan Kop Assum­burgweg


23 november 2023

Voorzitter,

Om een debat over Levels een déja vu te noemen is inmiddels een understatement. Ik begin met een inhoudelijke vraag over stikstof, omdat het voor mijn fractie helaas nog niet helder is of alles correct onderbouwd is. Daarna zal ik ingaan op de informatievoorziening.

Over stikstof: het lijkt alsof het stikstofonderzoek gebaseerd is op verkeersbewegingen die uitgaan van een verouderd onderzoek waarbij Moerwijk als centrumwijk gezien werd. Voorzitter, ter verduidelijking: bijlage 1 van het bestemmingsplan gaat in op stikstofuitstoot in de gebruiksfase. De verwachting is ruim 800 motorvoertuigen per etmaal. De bronvermelding en onderbouwing van dit aantal verkeersbewegingen is een rapportage van Wolf+ Dikken uit 2018. Dat rapport heeft als uitgangspunt dat het bouwplan in het centrum ligt. Terwijl bij de huidige nota parkeernormen dit deel van Moerwijk niet als centrumwijk, maar als naoorlogse wijk wordt gezien. De vraag aan het college is dus: is het aantal verkeersbewegingen voor de gebruiksfase goed onderbouwd? En kan de wethouder uitsluiten dat de stikstofonderzoeken uitgaan van oude uitgangspunten en daardoor mogelijk juridisch kwetsbaar zijn?

Over de informatievoorziening: samengevat heeft mijn fractie gemengde gevoelens. Mijn fractie heeft in eerdere bijdragen aangegeven dat de raad onvolledig is geïnformeerd en dat bij het commissiedebat in september onbedoeld een onjuist beeld is geschetst rondom de mogelijkheid voor sociale huurders om betaalbaar te parkeren.

De Partij voor de Dieren fractie waardeert dat het college dit erkent, excuses maakte, en streeft naar verbetering. We zien dat aan dit streven ook invulling wordt gegeven door de informatieverstrekking. Ook krijgt de erkenning van het probleem invulling doordat het college actief op zoek is naar andere projecten waar dit mogelijk ook aan de hand is.

Voorzitter, de voorgeschiedenis van dit bestemmingsplan is rumoerig en bewogen, ook door de uitspraak van de Raad van State. Dit heeft geleid tot een complexe juridische situatie, met een wijzigingsbesluit voor een omgevingsvergunning die nog bij de rechter ligt. Mijn fractie heeft zich ingespannen om ons zo goed als mogelijk te verzekeren dat het huidige voorstel juridisch standhoudt. In dat kader waardeerden we de technische sessie die we eerder hadden. Over de vorm van zo’n technische sessie is het wat mijn fractie betreft goed om als raad verder te spreken, want openbare schriftelijke verslaglegging is wat de Partij voor de Dieren betreft veel wenselijker. Los van een discussie over de vorm, nogmaals dank aan de ambtenaren die destijds onze vragen naar onze indruk vakkundig hebben beantwoord.

De informatievoorziening rondom Levels bevat veel elementen die wat mijn fractie betreft illustratief zijn van het moeras waar we ons te vaak in bevinden. Niemand kan trots of tevreden zijn met hoe het nu loopt. Juist daarom biedt Levels inzichten om onze bestuurscultuur te verbeteren. En voorzitter, een belangrijk deel van deze discussie hoort ook thuis in de algemene raadscommissie over het door mijn fractie zeer gewaardeerde rapport Amare: Bijzonder Complex. Zonder dat debat nu hier te voeren, ziet mijn fractie de noodzaak van het zo spoedig mogelijk eens worden over de aanbevelingen en ook het implementeren van aanbevelingen uit dit rapport, zoals rondom publiek belang, aanvullende deskundige ondersteuning van de raad, integrale informatievoorziening en een cultuur van transparantie.

Voorzitter, in deze context noem ik enkele voorbeelden die voor mijn fractie typerend zijn voor de frustratie die wij, en ongetwijfeld meer fracties, vaak ervaren, als indicatie van wat we hopen dat het stadsbestuur, dus raad én college, samen aanpakt om te verbeteren. Transparantie, integrale informatievoorziening, en deskundige ondersteuning voor de raad zijn wat de Partij voor de Dieren betreft essentieel. Nogmaals ook dank aan de raadsleden die dit namens de raad in het Amare rapport goed hebben onderbouwd.

Ook vanwege de tijd loop ik de voorbeelden kort langs.

  • Allereerst: moties die jarenlang niet worden afgedaan, en waar ondertussen het gebrek aan beleid zorgt voor problemen die de raad juist wilde voorkomen. Dit is zeer pijnlijk. Misschien is het een idee dat wanneer een afdoening meer tijd vergt, tussenberichten uitgebreider zijn en bijvoorbeeld voorzien worden van achterliggende stukken. Hoe kijkt het college hiernaar?

  • Dan: onduidelijkheid rondom woningbouwimpuls, startbouwimpuls, wat het woord termijngebonden dan precies betekent en wat dat betekent voor tijdsdruk. Is het bijvoorbeeld niet mogelijk dat het college ergens duidelijk bijhoudt voor welke projecten dit speelt? Graag een reactie van de wethouder.

  • Als derde: de fase waarin de raad betrokken wordt. Te vaak wordt de raad geconfronteerd met iets wat al afgestemd is en bijna niet bij te sturen. Als we bij Levels jaren eerder met Vestia contact hadden was de parkeerkwestie mogelijk eerder duidelijk, ook bij de raad. In dit kader heeft mijn fractie bijvoorbeeld een werkbespreking over projecten in het HS-kwartier voorgesteld, we hopen daarmee als raad in een eerder stadium te bespreken wat ontwikkelaars en bewoners wellicht willen en waar ze tegenaan lopen. We hopen dat dit positief zal zijn en staan uiteraard ook open voor raadsbrede suggesties en samenwerking.

  • Duidelijkheid over integraal beleid en hier effectief over communiceren. Als vigerend parkeerbeleid duidelijker genoemd zou zijn bij Levels waren we wellicht niet zo ver het moeras in gezakt.

  • Tot slot, de relatie projectontwikkelaar, gemeente, inwoners. Een meningsverschil kan onvermijdelijk zijn, maar te vaak zien we dat bewoners hun vertrouwen in de overheid totaal kwijtraken en tegenover de gemeente komen te staan. We hopen dat het college continu nadenkt hoe deze nare situaties te voorkomen en dat dit ook echt lukt en dat het college pro-actief laat zien hiermee bezig te zijn.

Voorzitter, de hoop van mijn fractie is dat deze saga rondom Levels ervoor zorgt dat we zo snel mogelijk belangrijke stappen zetten voor een betere bestuurscultuur.