Bijdrage Werk­agenda Duurzame mobi­liteit


Leef­om­geving

16 januari 2025

Voorzitter, de Partij voor de Dieren is in principe blij met de werkagenda. De transitie naar duurzaam vervoer is absoluut onmisbaar in het behalen van zowel de Haagse, de Nederlandse en de internationale doelen die zijn gesteld over het tegengaan van klimaatverandering en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Hoe meer mensen overstappen op een duurzaam vervoersmiddel, hoe meer schone lucht, meer ruimte in de stad, minder ongelukken, kortere reistijden.

Echter, dit stuk had ook de Werkagenda Emissiereductie kunnen heten. Veel van de inzet gaat over minder emissie, maar ook elektrische voertuigen hebben een enorme impact op het klimaat en het milieu, zeker in de productiefase. Dus hoewel elektrisch vervoer absoluut duurzamer is dan diesel en benzine voertuigen, richten ze wel degelijk schade aan en hebben ze een beperkte levensduur. Niet echt duurzaam, dus. Dit onderscheid, en deze uitleg missen in de werkagenda. Eigenlijk zou het STOMP-principe ook veel duidelijker terug moeten komen in de uitwerking hiervan. Kan de wethouder toezeggen dit aan te passen in de werkagenda, zodat duidelijk is welke aspecten meespelen om vervoer ‘duurzaam’ te kunnen noemen? En zijn er niet meer pijlers van duurzaamheid dan alleen emissie? Duurzaamheid gaat ook over goede kwaliteit en goed onderhoud. Over hergebruik. Wat doen we met fietsen die bij het vuilstort worden gebracht? En met busjes die gebruikmaken van de sloopregeling? Circulariteit heeft nu helemaal geen plek in deze werkagenda, wat ironisch is gezien het feit dat we hierna de werkagenda circulaire economie bespreken.

Voorzitter, dan even over de commerciële deelbakfiets. Het bedrijf Cargoroo is failliet. Echt balen dat dit gebeurd is, het was een heel fijn bedrijf. Als gebruiker van deze service is het echt ingewikkeld om opeens een alternatief te vinden. Persoonlijk heb ik hem sinds het faillissement al 3 keer nodig gehad. En denk aan mensen die hun auto hebben weggedaan omdat ze hiermee hun kinderen naar school kunnen brengen en de wekelijkse boodschappen doen. Maar, dit is wel het risico van afhankelijk zijn van de markt, iets waar mijn fractie en de SP en PvdA ook al voor waarschuwden tijdens het debat over deelvervoer. Wat gebeurt er nu met de honderden bakfietsen die het bedrijf nu over heeft? Kunnen we daar iets mee? De wethouder heeft laten weten dat het wordt opgepakt, wanneer kunnen we hier meer over verwachten? Wordt er weer alleen ingezet op commerciële partijen? Hoe zorgen we dan voor stabiliteit voor gebruikers? Zou de gemeente of HTM deze rol niet kunnen overnemen? Wat was de uitkomst van de pilot bakfietsen voor Ooievaarspashouders?

Dan nog tot slot even over mijn lievelingsonderwerp: fietsnietjes. Ik gooi ze er weer een keer is. Gemakkelijk fietsparkeren staat als belangrijk doel opgenomen in deze werkagenda, maar op veel plekken in de stad kan die nauwelijks veilig op straat. De Turfmarkt, de Zwarteweg en de ruimte rondom het stadhuis ligt standaard bezaaid met omgevallen fietsen. Ik heb hier al vaak moties over ingediend, maar er is geen verbetering, kan de wethouder vertellen waarom? En waarom is er in het nieuwe ontwerp van het Spuiplein gekozen voor compleet onzichtbare parkeervlakken?

En ik heb nog even nagedacht over de opmerkingen van de VVD en HvdD om deelauto’s die weinig gebruikt worden uit de straten te weren, en ik wil nog even nabranden dat ik het een beetje hypocriet vindt dat dit nou juist gezegd wordt door partijen die altijd zeggen dat iedereen recht heeft op een auto hebben, ook als ze hem nauwelijks gebruiken. Langs die lat zou je logischerwijs moeten concluderen dat ook iedereen het recht heeft om gebruik te mogen maken van een deelauto, ook als dat niet heel regelmatig is.