Schoon verkeer


Blik van de weg.

Den Haag gaat voor schoon verkeer. Voetgangers en fietsers krijgen ruim baan. Betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer op loopafstand maakt het makkelijk de auto te laten staan. Onnodige parkeerplaatsen worden omgetoverd tot bredere voetpaden, kinderspeelplekken, bloemrijke bermen of kleine parken. Elektrische deelauto's staan klaar als 9292 écht geen optie is.

Op díe fiets

Te veel Hagenaren geven aan dat fietsen door de stad hen een onveilig gevoel geeft. Er komt daarom een verkeersveiligheidsplan om het aantal verkeersongevallen en het aantal slachtoffers onder mensen en dieren terug te dringen.

Scooters, brom- en snorfietsen zijn niet langer welkom op fietspaden. Op wegen zonder vrijliggende fietspaden wordt de maximumsnelheid beperkt tot 30 kilometer per uur. De inrichting van de weg wordt waar mogelijk aangepast. Er komen vrijliggende fietspaden bij onder meer Plein 1813, de Theresiastraat, Doorniksestraat en de Eisenhowerlaan.

Busje komt zo

Voor veel mensen is het ov de enige optie. Het openbaar vervoer moet daarom veilig, betrouwbaar, betaalbaar en toegankelijk zijn, ook voor mensen met een beperking. In alle woonwijken en in het buitengebied is voldoende openbaar vervoer beschikbaar. De trams en bussen gaan tot later op de avond doorrijden. Openbaar vervoer krijgt prioriteit boven autoverkeer.

Kijkduin, de Binckhorst en het Norfolkterrein moeten beter bereikbaar worden door te investeren in het ov. Buslijn 25 wordt doorgetrokken naar een treinstation, zodat Den Haag Zuidwest beter bereikbaar wordt. Tramlijn 15 wordt doorgetrokken naar de Internationale Zone. Er komt een goede ov-verbinding tussen Rotterdam en Scheveningen.

Vanuit Den Haag wordt veel gependeld naar Brussel, Londen en andere Europese bestemmingen. Om te stimuleren dat dit per trein gebeurt, moet Den Haag vanuit het buitenland goed per trein bereikbaar zijn.

Met de stroom mee

Elektrisch vervoer, en vervoer op waterstof, heeft de toekomst. De gemeente zorgt voor voldoende oplaadpunten met groene stroom voor elektrische voer- en vaartuigen. Ook initiatieven voor elektrische deelauto’s en deelfietsen worden actief ondersteund. Al het openbaar vervoer en de voertuigen van de gemeente zijn vanaf 2020 emissievrij.

Met beide benen op de grond

Het vliegverkeer is een van de grootste klimaatschuldigen, maar veroorzaakt daarnaast ook veel luchtvervuiling. Het vliegverkeer wordt beperkt. Luchthaven Rotterdam The Hague Airport mag niet uitbreiden, maar gaat krimpen. De realisatie van het helikopterplatform Ypenburg gaat van de baan.

Cruise control

Terwijl verschillende toeristische steden juist van de cruiseschepen af proberen te komen, probeert Den Haag ze binnen te halen. Grotere luchtvervuilers zijn haast niet denkbaar. Daarom weren we vervuilende cruiseschepen in de Scheveningse haven.

Het standpunt Schoon verkeer is onderdeel van: Op de duurzame tour

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer