Schoon verkeer
Blik van de weg.
Den Haag gaat, wat de Partij voor de Dieren betreft, voor schoon verkeer. Voetgangers en fietsers zullen ruim baan krijgen. Betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer op loopafstand zal het makkelijk maken de auto te laten staan. Onnodige parkeerplaatsen worden omgetoverd tot bredere voetpaden, kinderspeelplekken, bloemrijke bermen of kleine parken. Elektrische deelauto's staan klaar als 9292 écht geen optie is.
Op díe fiets
Te veel Hagenaren geven aan dat fietsen door de stad hen een onveilig gevoel geeft. De Partij voor de Dieren pleit daarom voor een verkeersveiligheidsplan om het aantal verkeersongevallen en het aantal slachtoffers onder mensen en dieren terug te dringen.
Scooters, brom- en snorfietsen zijn niet langer welkom op fietspaden. Op wegen zonder vrijliggende fietspaden wordt de maximumsnelheid beperkt tot 30 kilometer per uur. De inrichting van de weg wordt waar mogelijk aangepast. Er komen vrijliggende fietspaden bij onder meer Plein 1813, de Theresiastraat, Doorniksestraat en de Eisenhowerlaan. Er komen meer fietsparkeerplekken bij in het centrum.
Busje komt zo
Voor veel mensen is het ov de enige optie. De Partij voor de Dieren wil daarom veilig, betrouwbaar, betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer, ook voor mensen met een beperking. In alle woonwijken en in het buitengebied zal voldoende openbaar vervoer beschikbaar zijn. De trams en bussen gaan tot later op de avond doorrijden. Openbaar vervoer krijgt prioriteit boven autoverkeer.
Kijkduin, de Binckhorst en het Norfolkterrein moeten beter bereikbaar worden door te investeren in het ov. Buslijn 25 wordt doorgetrokken naar een treinstation, zodat Den Haag Zuidwest beter bereikbaar wordt. Tramlijn 15 wordt doorgetrokken naar de Internationale Zone. Er komt een goede ov-verbinding tussen Rotterdam en Scheveningen.
Vanuit Den Haag wordt veel gependeld naar Brussel, Londen en andere Europese bestemmingen. Om te stimuleren dat dit per trein gebeurt, moet Den Haag vanuit het buitenland goed per trein bereikbaar zijn.
Met de stroom mee
Elektrisch vervoer en vervoer op waterstof heeft de toekomst. De gemeente zorgt wat de Partij voor de Dieren betreft voor voldoende oplaadpunten met groene stroom voor elektrische voer- en vaartuigen. Ook initiatieven voor elektrische deelauto’s en deelfietsen worden actief ondersteund. Al het openbaar vervoer en de voertuigen van de gemeente zijn vanaf 2020 emissievrij.
Met beide benen op de grond
Het vliegverkeer is een van de grootste klimaatschuldigen, maar veroorzaakt daarnaast ook veel luchtvervuiling. De Partij voor de Dieren wil het vliegverkeer beperken. Luchthaven Rotterdam The Hague Airport mag niet uitbreiden, maar gaat krimpen.
Cruise control
Terwijl verschillende toeristische steden juist van de cruiseschepen af proberen te komen, probeert Den Haag ze binnen te halen. Grotere luchtvervuilers zijn haast niet denkbaar. Daarom weren we vervuilende cruiseschepen in de Scheveningse haven.
Het standpunt Schoon verkeer is onderdeel van: Duurzaam vervoer
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 25 mei 2022 Bijdrage Tweeminutendebat over Emissieloze bevoorrading Natura 2000
- 20 januari 2022 Bijdrage Strategie mobiliteitstransitie
- 15 juli 2021 Bijdrage Visie Westbroekpark en de Scheveningse bosjes en de Waterpartij
- 15 juli 2021 Bijdrage Parkeerbeleid
- 15 juli 2021 Bijdrage Tram 16
- 24 juni 2021 Bijdrage Nota’s van Uitgangspunten Dreven-Gaarden-Zichten
- 10 juni 2021 Bijdrage Stickers geplaatst op de fietsroute door de Grote Marktstraat
- 21 april 2021 Bijdrage Programma Toekomst Scheveningen Badplaats
- 21 april 2021 Bijdrage Zienswijze ontwerpbegroting MRDH 2022
- 19 november 2020 Bijdrage Beperken gevolgen coronavirus voor het openbaar vervoer
- 20 januari 2022 Motie Heropen tramhaltes nu
- 20 januari 2022 Amendement Verminder aantal auto’s
- 25 november 2021 Motie Betaald parkeren rond Madurodam
- 7 oktober 2021 Motie Fossielvrije bushokjes
- 15 juli 2021 Motie Maak van Duinweg een Duinfietspad
- 15 juli 2021 Amendement Grijp eerder in bij hoge parkeerdruk
- 14 juli 2021 Motie 30 km/u op Vondelstraat/Bilderdijkstraat/Torenstraat
- 4 maart 2021 Amendement Dierenwelzijnsorganisaties verduurzamen
- 21 januari 2021 Motie Prioriteit aanpak fietsers in de knel
- 25 november 2020 Motie Fietstunnel station HS
- 11 september 2019 Schriftelijke Vragen Toekomst Rotterdam The Hague Airport
- 1 oktober 2018 Schriftelijke vragen Autovrije dag in Den Haag
- 19 december 2017 Schriftelijke vragen vervuilende snorfiets naar de rijbaan
- 12 december 2017 Schriftelijke vragen medici slaan alarm over gevaar scooters en brommers voor gezondheid
- 31 augustus 2017 Schriftelijke vervolgvragen hoorzitting RTHA
- 8 juni 2017 Schriftelijke vragen inspreken gemeente Den Haag bij hoorzitting RTHA
- 21 april 2017 Schriftelijke vragen toegankelijkheid tram- en OV-haltes voor rolstoel- en scootmobielgebruikers
- 7 januari 2022 De afbraak van het Haagse openbaar vervoer moet stoppen
- 16 juli 2020 Den Haag ontevreden met luchtvaartnota
- 14 juli 2020 Haagse ambtenaren voortaan per trein naar Londen
- 7 februari 2020 Haagse raad wil geen groei Luchthaven RTHA
- 11 september 2019 Haagse raad: ‘Groei luchthaven heeft grens bereikt’
- 2 juli 2019 'Neem trein bij dienstreizen'
- 22 februari 2018 Haagse gemeenteraad wil geen extra geluidsoverlast Rotterdam The Hague Airport
- 8 juni 2017 Opinie: Pleit voor krimp, niet voor groei Rotterdam The Hague Airport
- 10 december 2015 PvdD pleit voor verbod tweetaktscooters en -brommers
- 15 januari 2015 PvdD: zwaar vervuilende tweetaktmotoren onmiddellijk in de ban