Schoon verkeer
Blik van de weg.
Ruim baan voor voetgangers en fietsers. Vervuilend verkeer wordt ontmoedigd, schoon verkeer wordt gestimuleerd. Door ruim baan te geven aan voetgangers en fietsers kunnen we de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer sterk terugdringen. Hiermee dragen we fors bij aan de klimaatdoelen, krijgen we een gezonde en aantrekkelijke stad, winnen we ruimte terug voor groen in onze straten en wordt het voor kinderen en dieren buiten veiliger.
Op díe fiets
Te veel Hagenaren geven aan dat fietsen door de stad hen een onveilig gevoel geeft. De Partij voor de Dieren pleit daarom voor een verkeersveiligheidsplan om het aantal verkeersongevallen en het aantal slachtoffers onder mensen en dieren terug te dringen.
Scooters, brom- en snorfietsen zijn niet langer welkom op fietspaden. Op wegen zonder vrijliggende fietspaden wordt de maximumsnelheid beperkt tot 30 kilometer per uur. De inrichting van de weg wordt waar mogelijk aangepast. Er komen vrijliggende fietspaden bij onder meer Plein 1813, de Theresiastraat, Doorniksestraat en de Eisenhowerlaan. Er komen meer fietsparkeerplekken bij in het centrum.
Busje komt zo
Voor veel mensen is het ov de enige optie. De Partij voor de Dieren wil daarom veilig, betrouwbaar, betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer, ook voor mensen met een beperking. In alle woonwijken en in het buitengebied zal voldoende openbaar vervoer beschikbaar zijn. De trams en bussen gaan tot later op de avond doorrijden. Openbaar vervoer krijgt prioriteit boven autoverkeer.
Kijkduin, de Binckhorst en het Norfolkterrein moeten beter bereikbaar worden door te investeren in het ov. Buslijn 25 wordt doorgetrokken naar een treinstation, zodat Den Haag Zuidwest beter bereikbaar wordt. Tramlijn 15 wordt doorgetrokken naar de Internationale Zone. Er komt een goede ov-verbinding tussen Rotterdam en Scheveningen.
Vanuit Den Haag wordt veel gependeld naar Brussel, Londen en andere Europese bestemmingen. Om te stimuleren dat dit per trein gebeurt, moet Den Haag vanuit het buitenland goed per trein bereikbaar zijn.
Met de stroom mee
Elektrisch vervoer en vervoer op waterstof heeft de toekomst. De gemeente zorgt wat de Partij voor de Dieren betreft voor voldoende oplaadpunten met groene stroom voor elektrische voer- en vaartuigen. Ook initiatieven voor elektrische deelauto’s en deelfietsen worden actief ondersteund. Al het openbaar vervoer en de voertuigen van de gemeente zijn vanaf 2020 emissievrij.
Met beide benen op de grond
Het vliegverkeer is een van de grootste klimaatschuldigen, maar veroorzaakt daarnaast ook veel luchtvervuiling. De Partij voor de Dieren wil het vliegverkeer beperken. Luchthaven Rotterdam The Hague Airport mag niet uitbreiden, maar gaat krimpen.
Cruise control
Terwijl verschillende toeristische steden juist van de cruiseschepen af proberen te komen, probeert Den Haag ze binnen te halen. Grotere luchtvervuilers zijn haast niet denkbaar. Daarom weren we vervuilende cruiseschepen in de Scheveningse haven.
Het standpunt Schoon verkeer is onderdeel van: Duurzaam vervoer
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 22 juni 2023 Bijdrage Zienswijze begroting Metropoolregio Rotterdam Den Haag 2024
- 22 juni 2023 Bijdrage Herinrichting Gedempte Gracht, Gedempte Burgwal en Lutherse Burgwal
- 8 juni 2023 Bijdrage Bereikbaarheid Binckhorst
- 1 juni 2023 Bijdrage Masterplan bereikbaarheid CID Binckhorst
- 30 maart 2023 Bijdrage Verkeersveiligheid
- 9 maart 2023 Bijdrage Rotterdam the Hague airport
- 22 februari 2023 Bijdrage Zienswijze Notitie Reikwijdte en Detailniveau Rotterdam The Haque Airport
- 16 februari 2023 Bijdrage Zienswijze Strategische Agenda MRDH
- 16 februari 2023 Bijdrage Verordening Scheveningen Haven
- 9 februari 2023 Bijdrage Rotterdam The Hague Airport
- 6 juli 2023 Motie Maak fietsnietjes aanvragen makkelijker
- 6 juli 2023 Motie Autovrije dag
- 6 juli 2023 Motie Breng walstroom in een stroomversnelling
- 30 maart 2023 Motie Spui verkeersveilig voor iedereen
- 30 maart 2023 Motie Snorfiets naar de rijbaan
- 30 maart 2023 Motie Sneller opwaarderen naar 30 km per uur
- 9 maart 2023 Amendement Treed ook op bij ernstige hinder
- 9 maart 2023 Motie Luchthaven RTHA moet sluiten
- 9 maart 2023 Amendement RTHA is niet bewezen belangrijk voor Den Haag
- 9 februari 2023 Motie Rotterdam The Hague Airport moet krimpen
- 11 september 2019 Schriftelijke Vragen Toekomst Rotterdam The Hague Airport
- 1 oktober 2018 Schriftelijke vragen Autovrije dag in Den Haag
- 19 december 2017 Schriftelijke vragen vervuilende snorfiets naar de rijbaan
- 12 december 2017 Schriftelijke vragen medici slaan alarm over gevaar scooters en brommers voor gezondheid
- 31 augustus 2017 Schriftelijke vervolgvragen hoorzitting RTHA
- 8 juni 2017 Schriftelijke vragen inspreken gemeente Den Haag bij hoorzitting RTHA
- 21 april 2017 Schriftelijke vragen toegankelijkheid tram- en OV-haltes voor rolstoel- en scootmobielgebruikers
- 16 augustus 2023 PvdD opent Meldpunt Fietsparkeren
- 31 maart 2023 Terugblik op de raad
- 10 maart 2023 PvdD: ‘D66 goed in slogans, slecht voor klimaat’
- 23 januari 2023 Groeipijn luchthaven: PvdD pleit voor sluiting RTHA
- 7 januari 2022 De afbraak van het Haagse openbaar vervoer moet stoppen
- 16 juli 2020 Den Haag ontevreden met luchtvaartnota
- 14 juli 2020 Haagse ambtenaren voortaan per trein naar Londen
- 7 februari 2020 Haagse raad wil geen groei Luchthaven RTHA
- 11 september 2019 Haagse raad: ‘Groei luchthaven heeft grens bereikt’
- 2 juli 2019 'Neem trein bij dienstreizen'