Bijdrage Haal­baar­heids­on­derzoek uitbreiding mili­euzone in het kader van de stik­stofaanpak


Commissie Leef­om­geving

11 januari 2024

De Partij voor de Dieren is enthousiast over de eerste echte stappen die worden gezet voor het invoeren van de milieuzone. Liever vandaag dan morgen, wat ons betreft. Vandaag lazen we in de krant alweer dat de Provincies de verantwoordelijkheid voor het stikstofprobleem weer terug proberen te schuiven naar landelijk. Dat schiet niet op. Het is daarom extra van belang dat wij als gemeente er alles aan doen om de uitstoot in de stad te verminderen. Den Haag is een prachtige, maar drukke stad. Met zo veel bewoners, bezoekers en ondernemers op een relatief klein oppervlak, moeten we zoeken naar manieren om de stad ook leefbaar en gezond te houden. Verkeer zorgt nu nog op te veel plekken voor luchtvervuiling. Bewoners ademen daardoor veel stikstofdioxide of fijnstof in. Dat kan zorgen voor kortademigheid, astma of zelfs een hartaanval. Luchtvervuiling is extra slecht voor kinderen en ouderen. De Partij voor de Dieren vindt het dan ook logisch dat het drukke centrum als eerste is aangewezen om een zero-emissie gebied te worden.

Niet alleen mensen hebben last van de vervuiling door verkeer. Ook de natuur ondervindt schade vanwege stikstofdepositie. De Ecologische Autoriteit publiceerde deze week nog een verontrustend bericht over de Haagse duingebieden. De natuur is hier in de afgelopen jaren verslechterd en er zijn snel maatregelen nodig om de achteruitgang te stoppen.

En hoewel verkeer niet het enige probleem is, is het wel belangrijk dat onze duinen beter beschermd zullen worden tegen stikstof door het invoeren van de zero-emissiezone aan de kuststrook. Onderzoeken laten zien dat deze maatregel een significante reductie van stikstofdepositie oplevert in de Natura2000-gebieden, boven op het effect op de luchtkwaliteit en de reductie van CO2-uitstoot. Ook blijkt dat hoe groter de zero-emissiezone is hoe groter het effect. Mijn fractie is daarom ook benieuwd of er al wordt nagedacht over het vervolg van deze maatregel. Om klimaatneutraal te worden, zal op een gegeven moment alles een zero -emissiezone moeten worden. Het is daarom raadzaam om al vooruit te kijken welke gebieden in de stad kansrijk zijn voor een verdere uitrol van deze maatregel. Graag een reactie van de wethouder.

Voorzitter, in de brief van de wethouder lezen we dat de reductie van stikstofdepositie ten goede komt aan het natuurherstel en kan daarnaast voor een deel gebruikt worden ter compensatie van stikstofuitstoot van Haagse bouw- en infrastructurele projecten. Mijn fractie wil graag beter begrijpen hoe dit werkt. Wat de Partij voor de Dieren betreft, heeft natuurherstel prioriteit. Hoe gaat dat in zijn werk met de Stikstofbank van de Provincie? Hoe worden prioriteiten gesteld? Graag een reactie van de wethouder.

Voorzitter, tot slot is mijn fractie benieuwd wat deze regeling betekent voor de hulpdiensten. Vallen brandweerwagens en ambulances onder de vrijgestelde voertuigen? En hoe werkt dit voor de dierenambulance? Waar de hulpdiensten vooral uitrijden op oproepbasis, rijdt de Dierenambulance vaak de hele stad door en reageert en route op meldingen. Ook ligt Vogelopvang de Wulp in het zero-emissiegebied. Is er al contact met de Dierenambulance over hun wagenpark?