Bijdrage Start Kracht en Rondom jou


18 april 2024


Voorzitter,

Jeugdigen en hun ouders en verzorgers mogen niet de dupe worden van deze herontwikkeling dat was dan ook de afspraak . Maar helaas krijgt ook mijn fractie veel signalen binnen, bijvoorbeeld van kinderen die al lang op een wachtlijst stonden van een aanbieder die moet stoppen met activiteiten en dan weer opnieuw op een wachtlijst bij Kracht en Rondom jou terechtkomt en dus nog veel langer en weer opnieuw op hulp moeten wachten. Daarnaast lijkt er ook nog veel onduidelijk rondom de aansluiting onderwijs en jeugdhulp en of zorg gecontinueerd kan worden voor kinderen die dat nodig hebben op school. Kan de wethouder hier een reflectie op geven? Om niet in herhaling te vallen sluit mijn fractie zich daarnaast aan bij de vragen over de zorgcontinuïteit en de warme overdracht van de ChristenUnie. Ook sluit mijn fractie zich aan bij de vragen over waar ouders en gebruikers terecht kunnen met zorgen en voor informatie over hun zorgtraject.

Dan ga ik verder met de brief van de jeugdombudsman over de klachtenregeling. In het rapport de weg kwijt in een oerwoud van klachtenregelingen die de jeugdombudsman twee jaar geleden publiceerde, stonden al de aanbevelingen aan het college die nu twee jaar later nog altijd niet allemaal of volledig zijn uitgevoerd. Maar voorzitter in november 2022 tijdens het debat over het rapport van de Jeugdombudsman ‘de weg kwijt in een oerwoud van klachtenregelingen’ heeft de wethouder aangegeven dat de dialoogfase met de nieuwe aanbieders het moment was om de aanbevelingen van de Jeugdombudsman te implementeren. Mijn fractie betreurt dat dit nog altijd niet gebeurd.

Wat betreft de uniforme klachtenregeling. De wethouder maakt een onderscheid tussen het proces dat wordt doorlopen en de regeling die daaronder ligt. De regeling lijkt mijn fractie de leidraad voor het proces. Kan de wethouder nader toelichten wat nou de belemmeringen zijn om ook de regelingen uniform te maken. Dit is tot nu toe nog onduidelijk. En we zijn ook benieuwd of de jeugdombudsman hier nog verder op in kan gaan. En daarnaast, de aanbieders die zijn aangesloten bij de samenwerkingsverbanden, zijn deze klachtenregelingen of het proces dat wordt doorlopen wel uniform? Ook zijn de klachtenregelingen nog altijd niet voor jeugdigen toegankelijk. Welke acties gaat de wethouder ondernemen dat?

Ik sluit af met de toezegging van de wethouder over het beschikken. De VNG heeft besloten geen handreiking gepast beschikken vast te stellen. De wethouder komt nu pas met een reactie hierop in mei. Voordat we hier als commissie dan een weloverwogen beslissing kunnen maken over het beschikken zijn we maanden verder. Daarom hebben we de wethouder gevraagd wel alvast een deel van de toezegging na te komen, namelijk in kaart te brengen wat nou de extra administratieve lasten zijn wanneer er wel met een beschikking wordt gewerkt. Veel commissieleden vroegen de wethouder hiernaar in het debat over de verordening. Wij vinden het van belang deze informatie snel te hebben. Dus alsnog de vraag of de wethouder hieraan kan voldoen.