Bijdrage Voor­ontwerp Verlengde Velos­trada schakel 2


Commissie Leef­om­geving

18 januari 2024

Voorzitter,

Voorzitter, ten eerste, bespreken we nu weer een plan wat ook raakt aan andere gemeenten, zonder dat wij als raad op de hoogte zijn van wat er in die gemeenten leeft. Dat was vorige keer zo met het HOV tracé en dat gebeurt nu weer, terwijl we destijd ook hebben aangegeven dat we voor zulke projecten graag de samenwerking met de betrokken gemeenten zouden willen. We hebben al de reputatie van de grote stad die haar plannen doordrukt zonder te luisteren naar omwonenden uit andere gemeenten. Daar hebben we de wethouder toen ook op aangesproken, dus waarom is hier nu geen rekening mee gehouden?

Voorzitter, toen mijn fractie de plannen voor de Velostrada bekeek, konden we niet direct plaatsen waar in de stad dit nou was. Daarom zijn we even op locatie gaan kijken en dat leverde wel een aantal vragen op over dit stuk. Een aantal over de huidige situatie, en een aantal over dit plan.

Ten eerste zouden er voor dit plan veel bomen gekapt moeten worden. Waarom wordt er voor het eerste stuk (aan de Den Haag kant) niet gekozen om de bestaande weg te gebruiken in plaats van alle bomen kappen, een heuvel te creëren en een sloot uit te graven? De Partij voor de Dieren is natuurlijk een groot voorstander van goede fietsroutes, maar het lijkt hier onnodig veel in het groen te worden gelegd. Zeker omdat het straatje achter de Binck36 slagboom en de Von Geusaustraat nou niet bepaald drukke en onmisbare wegen zijn, lijkt het logischer om meer groen te sparen. Waarom wordt hier niet voor gekozen? Hoeveel m2 groen verdwijnt er met dit plan? Is er al een ecologisch onderzoek gedaan op deze locatie, en zo ja, kan dit gedeeld worden?

Ook is mijn fractie benieuwd waar het terrein van Binck36 nu begint. In de zienswijze zien we wel dat de eigenaar van dit verzamelpand niet bepaald blij is met de plannen. Wat betekent dit voor de haalbaarheid van het plan? Mijn fractie is het er ook wel mee eens dat dit een gekke plek is voor een zitplek. Waarom moet hier een voetgangersbrug en een zitje komen? Waarom is niet gekozen voor meer natuur ter compensatie van de bomenkap?

Voorzitter, al met al is mijn fractie niet helemaal overtuigd dat dit de meest logische inpassing van de velostrada is, gezien de kosten en het verlies van groen. Kan de wethouder met ons delen wat de alternatieven waren en waarom die zijn afgewezen?

Interessant voor jou

Verordening jeugdhulp Den Haag 2024

Lees verder

Bijdrage Zienswijze gemeente Den Haag op Ontwerp PIP en Ontwerp MER WarmtelinQ Rijswijk - Leiden

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer