Schrif­te­lijke vragen Natuur niet de klos bij topsport


Indiendatum: 12 feb. 2024

https://denhaag.raadsinformati...Aan de voorzitter van de gemeenteraad,

Op 12 augustus 2024 vindt de eerste etappe plaats van de Tour de Femmes. De organisatie is nog bezig met de ontwikkeling. Naar alle waarschijnlijkheid eindigt de wielerwedstrijd in Kijkduin, wat tussen twee kwetsbare natuurgebieden ligt (het Westduinpark en Sollenveld & Kapittelduinen). De organisatie gaf aan dat met de betrokken gemeenten nog onderhandeld wordt en de route nog niet definitief is.

Overeenkomstig art. 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid Robin Smit, Partij voor de Dieren, de volgende vragen:

  1. Wanneer kan het college een definitieve route voorleggen? Welke organisaties en diensten worden betrokken bij de exacte route en finishlocatie (waaraan wordt gerefereerd in RIS315887)?

  2. Hoe wordt het belang van natuur (flora en fauna) meegenomen bij het besluit over het evenement en de route van de Tour de Femmes?

  3. Is het college bereid om met natuurorganisaties en/of andere betrokken partijen in gesprek te gaan om te voorkomen dat de natuur rond Kijkduin wordt verstoord? Zo nee, waarom ziet het college het belang hiervan niet in?

  4. Is er een quickscan of uitgebreider onderzoek uitgevoerd door de gemeente? Zo ja, kan deze gedeeld worden met de raad. Zo nee, wanneer wordt deze verwacht?

  5. Is er al een stikstofonderzoek gedaan voor dit evenement? Zo ja, kan deze gedeeld worden met de raad. Zo nee, wanneer wordt deze verwacht?

  6. Kan het college puntsgewijs aangeven waar de 1,35 miljoen, die gereserveerd is voor het evenement binnen de gemeentegrenzen, aan besteed wordt? Gaat het college ervan uit dat dit bedrag voldoende is of kan dit bedrag nog oplopen?

Kijkduin is naar alle waarschijnlijkheid de beoogde finishplaats. Vorig jaar maakte Tour de Femmes gebruik van één helikopter en drie motoren die het feest vastlegden voor de televisie. In Arnhem zijn diverse eisen gesteld aan de organisator van het NK wielrennen nadat kritiek is geuit op de gevolgen voor de natuur (1). Kijkduin ligt tussen de kwetsbare Natura2000 gebieden Westduinpark & Wapendal en Solleveld & Kapittelduinen.

  1. Hoe gaat het college om met de helikopter/drones die televisiebeelden vastleggen met betrekking tot deze kwetsbare natuur? Is het college bereid om de helikopter/drones te weren boven de natuurgebieden? Zo nee, waarom is het college hier niet toe bereid?

  2. Hoe gaat het college om met de motoren en volgwagens die meerijden met de Tour de Femmes? Dit zijn over het algemeen benzine aangedreven voertuigen, stimuleert de gemeente bij de organisatie op het gebruik van elektrische voertuigen? Zo nee, waarom niet?

  3. Wordt door het college gewerkt aan een verkeersplan of infrastructuurplan voor 12 augustus? Hoe wordt hier rekening gehouden met bezoekers?

  4. Is het college van plan om auto’s te weren rond Kijkduin en hoe worden bezoekers gestimuleerd met de fiets en/of met ov komen? Zo ja, zorgt het college voor voldoende fietsparkeerplekken, zodat fietsen niet in de natuur worden geparkeerd? Zo nee, waarom niet?

  5. Op welke locatie worden de ploegbussen bij de finishplaats geparkeerd? Kan daar al een plan voor worden gedeeld? Wordt hierbij ook rekening gehouden met natuur?

  6. Is de reclamekaravaan toegestaan in Den Haag? Zo ja, kan het college toezeggen dat bij de reclamekaravaan het wegstrooien van wegwerpgeschenken in Den Haag niet is toegestaan?

  7. Valt de reclamekaravaan onder het reclamebeleid in de openbare ruimte? Graag een motivering en toelichting? Zo ja, hoe zorgt het college ervoor dat er geen fossiele- en vleesreclame in de karavaan getoond worden?

  8. Kan het college toezeggen dat de reclamekaravaan geluidsrestricties worden opgelegd? Zo nee, waarom niet?

Het college gaf 14 december in het sportdebat aan, bezig te zijn met het organiseren van side-events om het fietsen te stimuleren in Den Haag. Daarnaast is op de site van de Tour de Femmes te vinden dat in Rotterdam een scholenprogramma wordt opgezet (2).

  1. Is al bekend welke side-events het college wil organiseren? Zo nee, wanneer is de invulling daarvan bekend?

  2. Op welke wijze zorgt het college voor toegankelijkheid voor inwoners met een functiebeperking bij het evenement en de side-events?

  3. Heeft het college een format of kaders waar vanuit side-events worden georganiseerd? Zo nee, waarom heeft het college dit niet?

  4. Hoe zorgt het college ervoor dat inwoners van Den Haag die achterblijven met sportdeelname kunnen aansluiten bij de georganiseerde side-events?

  5. Hoe werkt het college samen met scholen in het kader van de Tour de Femmes?


Robin Smit
Partij voor de Dieren


Indiendatum: 12 feb. 2024
Antwoorddatum: 19 mrt. 2024

Het raadslid de heer Smit heeft op 12 februari 2024 een brief met daarin negentien vragen aan de voorzitter van de gemeenteraad gericht. Overeenkomstig artikel 30 van het reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad, beantwoordt het college deze vragen als volgt.

Op 12 augustus 2024 vindt de eerste etappe plaats van de Tour de Femmes. De organisatie is nog bezig met de ontwikkeling. Naar alle waarschijnlijkheid eindigt de wielerwedstrijd in Kijkduin, wat tussen twee kwetsbare natuurgebieden ligt (het Westduinpark en Sollenveld & Kapittelduinen). De organisatie gaf aan dat met de betrokken gemeenten nog onderhandeld wordt en de route nog niet definitief is.

1. Wanneer kan het college een definitieve route voorleggen? Welke organisaties en diensten worden betrokken bij de exacte route en finishlocatie (waaraan wordt gerefereerd in (RIS315887)?

Op 13 maart jl. is de route, onder voorbehoud van definitieve vergunningverlening, gedeeld als onderdeel van de commissiebrief ‘Voortgang Tour de France Femmes’ (RIS318221). Naast de gemeente Den Haag zijn de eigenaar/organisator van het evenement (Amaury Sport Organisation –A.S.O.), lokale organisator/vergunning aanvrager (Rotterdam Topsport) en alle relevante Haagse diensten betrokken.

2. Hoe wordt het belang van natuur (flora en fauna) meegenomen bij het besluit over het evenement en de route van de Tour de Femmes?

Het evenement is gehouden aan de Natuurbeschermingswet die per 1 januari 2024 is opgegaan in de Omgevingswet. De provincie is hierbij het bevoegd gezag. Bij de vergunningaanvraag bij de provincie vindt er een Omgevingswet toets plaats. Naast wetgeving op dit gebied voeren zowel A.S.O. als Rotterdam Topsport, als lokale organisator en vergunningaanvrager, een beleid gericht op het minimaliseren van de impact op de natuur en het milieu. Het inrichten van afvalzones en het gebruik van elektrische voertuigen zijn hiervan enkele voorbeelden.

3. Is het college bereid om met natuurorganisaties en/of andere betrokken partijen in gesprek te gaan om te voorkomen dat de natuur rond Kijkduin wordt verstoord? Zo nee, waarom ziet het college het belang hiervan niet in?

Nee, het college ziet, gezien het antwoord op vraag 2, geen aanleiding om in overleg te gaan met (natuur)organisaties.

4. Is er een quickscan of uitgebreider onderzoek uitgevoerd door de gemeente? Zo ja, kan deze gedeeld worden met de raad. Zo nee, wanneer wordt deze verwacht?

Het college ziet, gezien het antwoord op vraag 2, geen aanleiding voor een quickscan danwel onderzoek op het gebied van flora en fauna. Voor de route door het Zuiderpark wordt rekening gehouden met de richtlijnen/spelregels die binnen het Locatiebeleid Evenementen (RIS311559) zijn opgesteld voor flora en fauna om negatieve effecten op de natuur te voorkomen.

5. Is er al een stikstofonderzoek gedaan voor dit evenement? Zo ja, kan deze gedeeld worden met de raad. Zo nee, wanneer wordt deze verwacht?

Er wordt op dit moment een stikstofonderzoek gedaan voor het evenement in opdracht van Rotterdam Topsport, de vergunningaanvrager. De uitkomst hiervan wordt medio april verwacht. Aan hen is verzocht dit onderzoek te zijner tijd vrij te geven.

6. Kan het college puntsgewijs aangeven waar de 1,35 miljoen, die gereserveerd is voor het evenement binnen de gemeentegrenzen, aan besteed wordt? Gaat het college ervan uit dat dit bedrag voldoende is of kan dit bedrag nog oplopen?

Voor de organisatie van de finish binnen de gemeentegrenzen van Den Haag is € 1,35 mln. beschikbaar voor de kosten van organisatie, techniek, veiligheid, mobiliteit, communicatie, side-event programmering, marketing en hospitality. De kosten komen ten laste van de reserve Olympisch Fonds en is taakstellend.

Kijkduin is naar alle waarschijnlijkheid de beoogde finishplaats. Vorig jaar maakte Tour de Femmes gebruik van één helikopter en drie motoren die het feest vastlegden voor de televisie. In Arnhem zijn diverse eisen gesteld aan de organisator van het NK wielrennen nadat kritiek is geuit op de gevolgen voor de natuur (1). Kijkduin ligt tussen de kwetsbare Natura2000 gebieden Westduinpark & Wapendal en Solleveld & Kapittelduinen.

7. Hoe gaat het college om met de helikopter/drones die televisiebeelden vastleggen met betrekking tot deze kwetsbare natuur? Is het college bereid om de helikopter/drones te weren boven de natuurgebieden? Zo nee, waarom is het college hier niet toe bereid?

Tijdens het evenement wordt uitsluitend een helikopter en een relais-vliegtuig ingezet ten behoeve van tv-registratie. In de richtlijnen voor de piloten is vastgelegd dat er niet boven Natura2000 gebieden wordt gevlogen.

8. Hoe gaat het college om met de motoren en volgwagens die meerijden met de Tour de Femmes? Dit zijn over het algemeen benzine aangedreven voertuigen, stimuleert de gemeente bij de organisatie op het gebruik van elektrische voertuigen? Zo nee, waarom niet?

De A.S.O. voert al jaren beleid om haar evenementen te organiseren met minimale impact voor natuur en milieu. Zo streeft de A.S.O., als onderdeel van haar beleid, naar 100% inzet van biobrandstof voor de logistieke voertuigen en naar een 100% elektrisch wagenpark voor de officiële voertuigen van de Tour de France. Zie voor een uitgebreidere toelichting op het mobiliteitsbeleid van de A.S.O: https://www.letour.fr/en/our-c.... Gelet hierop ziet het college geen aanleiding om gebruik van elektrische voertuigen nog extra te stimuleren.

9. Wordt door het college gewerkt aan een verkeersplan of infrastructuurplan voor 12 augustus? Hoe wordt hier rekening gehouden met bezoekers?

Ja, in het verkeers-, crowdmanagement- en omleidingsplan wordt rekening gehouden met zowel bezoekers als het overige verkeer in Den Haag.

10. Is het college van plan om auto’s te weren rond Kijkduin en hoe worden bezoekers gestimuleerd met de fiets en/of met ov komen? Zo ja, zorgt het college voor voldoende fietsparkeerplekken, zodat fietsen niet in de natuur worden geparkeerd? Zo nee, waarom niet?

Het uitgangspunt het college en de lokale organisator voor bezoek aan het evenement is het STOMP principe, waarbij bezoekers gestimuleerd worden om in volgorde de volgende opties te overwegen:
1. Stappen, bezoekers komen wandelend
2. Trappen, bezoekers komen op de fiets
3. OV, bezoekers maken gebruik van het openbaar vervoer om naar Kijkduin te komen
4. Mobility as a service (deelvervoer zoals auto’s, scooters en fietsen), wordt niet aangeboden
5. Privé vervoer, wordt ontmoedigd gezien het feit dat er nauwelijks parkeergelegenheid is

Voor fietsers zullen voorzieningen getroffen worden om te voorkomen dat fietsen in de natuur worden geparkeerd.

11. Op welke locatie worden de ploegbussen bij de finishplaats geparkeerd? Kan daar al een plan voor worden gedeeld? Wordt hierbij ook rekening gehouden met natuur?

De ploegbussen worden op de Machiel Vrijenhoeklaan in de aangewezen parkeerhavens, op de bestaande verharding, geparkeerd.

12. Is de reclamekaravaan toegestaan in Den Haag? Zo ja, kan het college toezeggen dat bij de reclamekaravaan het wegstrooien van wegwerpgeschenken in Den Haag niet is toegestaan?

Ja, de reclamekaravaan is toegestaan in Den Haag. De karavaan zal slechts op één plaats, in het Zuiderpark, geschenken uitdelen (niet wegstrooien). Dit gebeurt gecoördineerd, op het moment dat de reclamekaravaan stil staat.

13. Valt de reclamekaravaan onder het reclamebeleid in de openbare ruimte? Graag een motivering en toelichting? Zo ja, hoe zorgt het college ervoor dat er geen fossiele- en vleesreclame in de karavaan getoond worden?

De reclamekaravaan van de Tour de France Femmes neemt deel aan het reguliere verkeer. De gemeente kan geen restricties opleggen aan het uiterlijk van deze auto’s.

14. Kan het college toezeggen dat de reclamekaravaan geluidsrestricties worden opgelegd? Zo nee, waarom niet?

Nee, er worden geen geluidsrestricties opgelegd. De karavaan is gehouden aan de voorschriften tegen geluidhinder die voortvloeien uit de Algemene Plaatselijke Verordening.

Het college gaf 14 december in het sportdebat aan, bezig te zijn met het organiseren van side-events om het fietsen te stimuleren in Den Haag. Daarnaast is op de site van de Tour de Femmes te vinden dat in Rotterdam een scholenprogramma wordt opgezet
(2).

15. Is al bekend welke side-events het college wil organiseren? Zo nee, wanneer is de invulling daarvan bekend?

Ja, het activatieprogramma is op 13 maart met de commissie Samenleving (RIS318221) gedeeld.

16. Op welke wijze zorgt het college voor toegankelijkheid voor inwoners met een functiebeperking bij het evenement en de side-events?

Het evenement is vrij toegankelijk. Voor bezoekers met een functiebeperking worden specifieke maatregelen genomen zodat het evenement ook voor hen vrij toegankelijk is.

17. Heeft het college een format of kaders waar vanuit side-events worden georganiseerd? Zo nee, waarom heeft het college dit niet?

Het kader waarbinnen de side-events georganiseerd worden zijn de vier pijlers van het Haags Sportakkoord. Per evenement wordt er een activatieprogramma op maat gemaakt, waarbij wordt ingespeeld op de kansen die het evenement biedt om inwoners te inspireren in beweging te komen. Hierbij is prioriteit voor de doelgroep jeugd en bewoners met een beweegachterstand.

18. Hoe zorgt het college ervoor dat inwoners van Den Haag die achterblijven met sportdeelname kunnen aansluiten bij de georganiseerde side-events?

Het college verwijst graag naar de commissiebrief (RIS318221) die 13 maart jl. is gedeeld, waarin o.a. het activatieprogramma wordt toegelicht.

19. Hoe werkt het college samen met scholen in het kader van de Tour de Femmes? Scholen zijn standaard een belangrijke samenwerkingspartners bij activatieprogramma’s rondom topsportevenementen. De wijze waarop hier invulling aan wordt gegeven rondom de Tour de France Femmes is beschreven in de commissiebrief (RIS318221) van 13 maart jl.

Het college van burgemeester en wethouders,


de secretaris,

Ilma Merx

de burgemeester,
Jan van Zanen