Schrif­te­lijke vragen Verhelder samen­werking met het water­schap


Indiendatum: 1 dec. 2023


Aan de voorzitter van de gemeenteraad,

Uit verschillende voorbeelden -zoals PFOS in Leidschenveen- blijkt dat over de verantwoordelijkheden van de gemeente en het Hoogheemraadschap Delfland vaak naar elkaar wordt gewezen. Hieruit blijkt dat het voor medewerkers in de uitvoering die te maken hebben met het onderwerp water, waterkwaliteit en waterleven het ook niet altijd helder is wie waar verantwoordelijk voor is. Ook blijkt uit de situatie rondom de hoge PFOS waarden die zijn aangetroffen in een sloot in Leidschenveen dat de samenwerking niet vlekkeloos verloopt. Ook voor de burger is het dan moeilijk te volgen bij wie ze moeten zijn als zij iets signaleren.


Overeenkomstig art. 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid Robin Smit, Partij voor de Dieren, de volgende vragen:


  1. Kan het college bevestigen dat de samenwerking en rolverdeling tussen de gemeente Den Haag, het Hoogheemraadschap Delfland niet duidelijk genoeg is voor betrokken partijen en dat de samenwerking daardoor niet altijd goed verloopt?

  2. Kan het college toelichten welke verantwoordelijkheden wat betreft water, waterleven en waterkwaliteit bij de gemeente Den Haag liggen en welke verantwoordelijkheden vallen onder het Hoogheemraadschap Delfland en/of de provincie Zuid-Holland?

  3. Wanneer er problemen met het water, de waterkwaliteit of het waterleven zijn binnen de gemeente Den Haag, maar de verantwoordelijkheid bij het Hoogheemraadschap ligt en andersom, op welke wijze wordt er dan samengewerkt? Kan het college dit proces toelichten?

  4. Zijn er met het hoogheemraadschap Delfland afspraken gemaakt over de communicatie naar derden, bijvoorbeeld wie is er verantwoordelijk voor communicatie naar omwonende bij een slechte waterkwaliteit? Zo ja, welke afspraken zijn hierover gemaakt?

  5. Op welke thema’s werken de gemeente en het waterschap samen om verbeteringen te bewerkstelligen, bijvoorbeeld bij de aanpak van kroos, of vuil in het water. Kan er uiteengezet worden welke samenwerkingsprojecten er lopen? En met welke partijen is er een samenwerkingsverband?


Vanuit inwoners krijgen wij signalen dat zij van het kastje naar de muur worden gestuurd met klachten en/of vragen over water, de waterkwaliteit of waterleven.

6. Kan het college toelichten via welke wegen inwoners een melding kunnen doen van problemen rondom de waterkwaliteit of waterleven?

7. Kan het college toelichten waarom er op de website van de gemeente niet wordt gecommuniceerd over hoe en waar een melding over water kan worden gedaan door inwoners?

8. Wanneer een Haagse inwoner toch een melding doet over taken die bij het Hoogheemraadschap liggen, dan wel telefonisch als via de gemeentelijke website op welke wijze wordt deze melding dan overgedragen aan het Hoogheemraadschap Delfland?

9. Op welke wijze wordt er met het Hoogheemraadschap Delfland gecommuniceerd over meldingen over de waterkwaliteit binnen de gemeente?


Robin Smit
Partij voor de Dieren


Indiendatum: 1 dec. 2023
Antwoorddatum: 23 jan. 2024

Het raadslid de heer Smit heeft op 1 december 2023 een brief met daarin negen vragen aan de voorzitter van de gemeenteraad gericht.
Overeenkomstig artikel 30 van het reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad, beantwoordt het college deze vragen als volgt.

Uit verschillende voorbeelden -zoals PFOS in Leidschenveen- blijkt dat over de verantwoordelijkheden van de gemeente en het Hoogheemraadschap Delfland vaak naar elkaar wordt gewezen. Hieruit blijkt dat het voor medewerkers in de uitvoering, die te maken hebben met het onderwerp water, waterkwaliteit en waterleven, ook niet altijd helder is wie waar verantwoordelijk voor is. Ook blijkt uit de situatie rondom de hoge PFOS waarden die zijn aangetroffen in een sloot in Leidschenveen dat de samenwerking niet vlekkeloos verloopt. Ook voor de burger is het dan moeilijk te volgen bij wie ze moeten zijn als zij iets signaleren.

1. Kan het college bevestigen dat de samenwerking en rolverdeling tussen de gemeente Den Haag en het Hoogheemraadschap Delfland niet duidelijk genoeg is voor betrokken partijen en dat de samenwerking daardoor niet altijd goed verloopt?
Nee, dat kan het college niet bevestigen. De samenwerking en rolverdeling tussen het Hoogheemraadschap van Delfland en de gemeente Den Haag zijn - naast de wettelijk vastlegde taken - vastgelegd in de gezamenlijke Wateragenda Den Haag – Delfland (RIS311900) en op de werkvloer in werkafspraken en protocollen. De samenwerking wordt ervaren als goed en blijft continu in ontwikkeling.

De wettelijke verantwoordelijkheden zijn helder. Daarnaast zijn er echter op diverse gebieden verantwoordelijkheden die niet expliciet beschreven zijn en waar het Hoogheemraadschap van Delfland en de gemeente gezamenlijk invulling aan geven. We werken samen in diverse netwerken, zoals het Netwerk Waterketen Delfland (NAD), de Community of Pratice (COP) klimaatadaptatie en het Netwerk Schoon en gezond water, bij diverse (klimaat)studies en regionale studies zoals watersysteem studie afvalwater Houtrust – Harnaschpolder. Bestuurlijk werken we regionaal samen in de Watertafel.

2. Kan het college toelichten welke verantwoordelijkheden wat betreft water, waterleven en waterkwaliteit bij de gemeente Den Haag liggen en welke verantwoordelijkheden vallen onder het Hoogheemraadschap Delfland en/of de provincie Zuid-Holland?
Het Hoogheemraadschap van Delfland is zowel waterkwaliteits- als waterkwantiteitsbeheerder. Dit betekent dat het waterschap zorgdraagt voor een tijdige aan- en afvoer van het oppervlaktewater, voor de waterkwaliteit, zowel chemisch als ecologisch.

De provincie Zuid-Holland onderhoudt de provinciale vaarwegen, controleert de kwaliteit van het zwemwater en regelt het gebruik van het diepe grondwater. Ook stuurt de provincie het Hoogheemraadschap aan.

De gemeente Den Haag is eigenaar van vrijwel al het water en beheerder van alle oevers. In die rol is de gemeente - op basis van afspraken met het Hoogheemraadschap van Delfland - onder andere verantwoordelijk voor het verwijderen van drijf- en zinkvuil, het doorspuiten van duikers, het weghalen van kroos en de verwijdering van scheepswrakken.

Ook zorgt de gemeente voor de afvoer van overtollig afvalwater via rioolstelsels naar de afvalwaterzuivering, of in het geval van regenwater ook naar de sloten. Het Hoogheemraadschap van Delfland is verantwoordelijk voor de afvalwaterzuivering.

3. Wanneer er problemen met het water, de waterkwaliteit of het waterleven zijn binnen de gemeente Den Haag, maar de verantwoordelijkheid bij het Hoogheemraadschap ligt en andersom, op welke wijze wordt er dan samengewerkt? Kan het college dit proces toelichten?
In de Wateragenda Den Haag – Delfland is een overlegstructuur op ambtelijk én bestuurlijk niveau beschreven waarbinnen problemen geagendeerd kunnen worden en oplossingen tot stand komen. Zie ook antwoord vraag 5.

4. Zijn er met het Hoogheemraadschap Delfland afspraken gemaakt over de communicatie naar derden, bijvoorbeeld wie is er verantwoordelijk voor communicatie naar omwonenden bij een slechte waterkwaliteit? Zo ja, welke afspraken zijn hierover gemaakt?
Het Hoogheemraadschap van Delfland voert communicatie over zaken die haar eigen taken en verantwoordelijkheden betreft. Wanneer specifiek belangen van de gemeente Den Haag en/of groepen Haagse burgers in beeld komen, dan wordt direct contact gezocht op ambtelijk en wanneer de ernst van een situatie daar om vraagt, ook op bestuurlijk niveau.

5. Op welke thema’s werken de gemeente en het waterschap samen om verbeteringen te bewerkstelligen, bijvoorbeeld bij de aanpak van kroos of vuil in het water. Kan er uiteengezet worden welke samenwerkingsprojecten er lopen? En met welke partijen is er een samenwerkingsverband? Vanuit inwoners krijgen wij signalen dat zij van het kastje naar de muur worden gestuurd met klachten en/of vragen over water, de waterkwaliteit of waterleven.
In de Wateragenda Den Haag - Delfland (RIS311901) staan 4 hoofdthema’s waarop wordt samengewerkt. De thema’s dragen bij aan het doel om samen te zorgen voor een goed functionerend, duurzaam, veilig, klimaatbestendig en gezond watersysteem. Een watersysteem dat nu en in de toekomst bijdraagt aan een aantrekkelijke (leef-)omgeving en waar de bewoners, bedrijven en bezoekers van Den Haag op een bewuste manier mee omgaan.

Het Hoogheemraadschap van Delfland en de gemeente Den Haag werken hieraan gezamenlijk en afzonderlijk, samen met diverse partijen in de stad. Dit betreft vooral met grote organisaties zoals woningbouwcorporaties, de HTM, drinkwaterleidingbedrijf DUNEA, Rijkswaterstaat, de Provincie en het rijksvastgoedbedrijf. Maar er is ook samenwerking met wijk- en buurtorganisaties, sportverenigingen, scholen en groepen burgers. Een overzicht van de belangrijkste projecten is bij de Wateragenda Den Haag – Delfland gevoegd. Deze lijst wordt jaarlijks geactualiseerd.

Het is niet goed als inwoners ervaren dat zij van het kastje naar de muur worden gestuurd. Vragen en meldingen die via het loket van het Hoogheemraadschap van Delfland of het contactcentrum van de gemeente Den Haag binnenkomen worden daar in principe altijd aangenomen en afgehandeld.

Vanuit inwoners krijgen wij signalen dat zij van het kastje naar de muur worden gestuurd met klachten en/of vragen over water, de waterkwaliteit of waterleven.

6. Kan het college toelichten via welke wegen inwoners een melding kunnen doen van problemen rondom de waterkwaliteit of waterleven?
Het Hoogheemraadschap van Delfland heeft hiervoor een online loket op www.hhdelfland.nl, waar meldingen kunnen worden gedaan, of contact kan worden gezocht via de e-mail. Ook kunnen inwoners via de telefonie en e-mail een melding doen. Daarnaast monitort het Hoogheemraadschap van Delfland social media voor eventuele klantvragen en/of -meldingen met betrekking tot waterkwaliteit en waterleven. Dit kan via de volgende social media kanalen: X, Facebook, LinkedIn, Instagram en YouTube.

De gemeente Den Haag heeft diverse middelen om problemen in de buitenruimte te melden zoals bijvoorbeeld via apps. Voor specifieke vragen kan ook contact worden opgenomen via de website van de gemeente. Ook weten mensen ons via social media te bereiken.

7. Kan het college toelichten waarom er op de website van de gemeente niet wordt gecommuniceerd over hoe en waar een melding over water kan worden gedaan door inwoners?
Inwoners van de gemeente Den Haag kunnen wél via de website van de gemeente meldingen doorgeven over water, zie ook antwoord 6. Op de website van de gemeente Den Haag is ook een overzicht van de verschillende waterpartners en de rollen van de partners beschikbaar: Den Haag en waterbeheer - Den Haag

8. Wanneer een Haagse inwoner toch een melding doet over taken die bij het Hoogheemraadschap liggen, telefonisch of via de gemeentelijke website, op welke wijze wordt deze melding dan overgedragen aan het Hoogheemraadschap Delfland?
Indien noodzakelijk, stemmen het Hoogheemraadschap van Delfland en de gemeente meldingen met elkaar af.

9. Op welke wijze wordt er met het Hoogheemraadschap Delfland gecommuniceerd over meldingen over de waterkwaliteit binnen de gemeente?
Dit gebeurt via de Wateragenda Den Haag – Delfland, zie ook beantwoording vraag 1 en 3. Dit is een overlegstructuur op ambtelijk én bestuurlijk niveau beschreven waarbinnen problemen geagendeerd kunnen worden en oplossingen tot stand komen

Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris, de burgemeester,

Ilma Merx Jan van Zanen