Bijdrage Aanpak dakloosheid
Voorzitter,
Eind maart 2024 heeft het CBS laten weten dat uit hun onderzoek blijkt dat dakloosheid met 15% is gestegen in 2023. Een stijging waarvan, hoe erg ook, we al langer de signalen van zien en krijgen. Al vaker hebben we in deze commissie discussie gehad over cijfers en inzichten omtrent dakloosheid en dat we daar als gemeente op moeten investeren door bijvoorbeeld kritisch te zijn op de definities die worden gebruikt.
Mevrouw klokkenburg heeft natuurlijk al vaker gepleit voor ETHOS tellingen en daarom ook goed nieuws dat we ons nu als gemeente hebben aangemeld voor de pilot in 2025. Toch wel benieuwd naar de reactie van de wethouder hoe we ons gaan voorbereiden met het beleid en capaciteit op cijfers die naar alle waarschijnlijkheid hoger gaan uitvallen?
Dan het beboeten. Onze fractie heeft naar aanleiding van meerdere artikelen, waaronder uitlatingen van de burgemeester in een NOS-artikel over dat hij geen enkel nut ziet in het beboeten van mensen die helemaal niets hebben, schriftelijke vragen gesteld over waarom het dan nog steeds gebeurt.
Dak- of thuisloze mensen zijn gedwongen om handelingen in de openbare ruimte te doen. Zonder huis, geen wc. Zonder huis, geen plek om wat te nuttigen en zonder huis, geen plek om te verblijven. Als overheid creëren we maatregelen waardoor dak- en of thuisloze mensen kind van de rekening worden. En uit praktijk en meerdere inspraakmomenten blijkt dat boetes bij dak- en of thuisloze mensen ook opstapelen.
Uit de beantwoording van onze vragen blijkt ongeveer hoe het beboeten werkt en ik citeer. ‘Het gemeentelijk beleid is erop gericht dak- en thuisloze mensen in kaart te brengen en toe te leiden naar zorg, hulp en opvang. Wanneer er sprake is van aanhoudende overlast en andere interventies niet werken, kan er een sanctie worden opgelegd zoals een boete.’ Dat roept de volgende vragen bij ons op:
Wat valt dan onder aanhoudende overlast?
Wat zijn andere interventies?
Hoe wordt in dit traject de wachtlijst van de opvang meegewogen?
En dan een fundamentele vraag: hoe vaak hebben boetes voor dak- en thuisloze mensen geleid tot het accepteren van zorg?
Kan de werkinstructie van de boa’s waarin de werkwijze hieromtrent worden gedeeld met de raad?
Dan cliëntenondersteuning. In de voortgangsrapportage wordt genoemd dat er samen met Straat Consulaat een procesplaat is gemaakt die inzichtelijk maakt hoe het toegangsproces werkt, welke stappen er genomen kunnen worden in het aanmeldproces en wat de positie van de inwoner is. Onze fractie heeft signalen gekregen dat die procesplaat nog niet goed is. Kan de wethouder toelichten of die plaat nu definitief is, al ergens is gecommuniceerd of dat er nog gesprekken gaande zijn om die plaat compleet te maken?
Dan willen we nog even kort benoemen dat het goed is om te lezen dat de financiering van de jongerenregisseurs vanaf 2024 structureel is. Een maatregel waar de achterban erg blij mee is.
Somatische hulp en opvang
In oktober 2023 heeft onze fractie een motie ingediend om te onderzoeken hoeveel plekken er nou bij moeten komen met betrekking tot dakloze mensen met gezondheidsproblemen?
Na een werkbezoek maar ook na een gesprek met de achterban tijdens het reguliere kapstokoverleg werden de zorgen rondom dit vraagstuk wederom met ons gedeeld:
‘Er zijn ook heel veel zieke mensen op straat. Ook Straatartsen/ HWW zorg maakt zich grote zorgen. Nu is de PWO een maand langer open gebleven omdat er 15 mensen zo ziek waren dat ze niet op straat konden worden gezet. Denk aan kanker, geamputeerde benen etc. Dit is weer een pleister plakken. Er is een structurelere oplossing nodig.’
Bij de afdoening van de motie werd gezegd dat we in deze voortgangsrapportage geïnformeerd zouden worden. Als we de rapportage lezen staat dat er nog steeds gesprekken worden gevoerd. Dus onze vraag blijft eigenlijk staan wat gaan we nu doen?
Ook nog een vraag over wat de werkwijze is met betrekking tot het ontslaan van mensen uit de opvang voor mensen met somatische klachten?
2. Queer opvang
Goed dat de opvang voor queer personen nu bijna operationeel is. Na lang hiervoor gepleit te hebben lezen we dat er drie plekken worden gerealiseerd. Kan het college aangeven waar dit aantal op is gebaseerd. Wij hebben zorgen en ook uit het veld gehoord dat dit aantal weinig is. Is er een mogelijkheid tot opschaling?
Ook wordt gesproken dat deze pilot de kans biedt om verandertafels met belanghebbenden te organiseren. Wanneer starten die tafels en wat is het doel daarvan?
Tot slot kan het college alle gestelde vragen van de ingezonden brief van het straatconsulaat schriftelijk beantwoorden?
Interessant voor jou
Bijdrage Kadernota buitenreclame
Lees verderBijdrage Verplaatsing coffeshop
Lees verder