Partij voor de Dieren wil Ja/Ja sticker tegen onge­vraagde reclame


2 december 2015

Gemeenteraadslid Christine Teunissen (PvdD) heeft het stadsbestuur vandaag opgeroepen de grote hoeveelheden ongevraagde reclamefolders die bij mensen in de bus belanden aan te pakken. Voortaan moeten reclamefolders alleen nog bezorgd worden bij mensen met een nieuwe Ja/Ja sticker op hun bus, aldus het raadslid. Kleppen zonder Ja/Ja worden dan vrijgesteld van gedrukte reclame. Het huidige opt-outsysteem, de nee/nee sticker, kan hiermee worden vervangen. Zo komen reclamefolders alleen nog terecht bij de mensen die er bewust voor kiezen ze te ontvangen.

Huishoudens zonder brievenbusstickers met Nee/Nee sticker krijgen gemiddeld 33 ongevraagde folders per week. Dat staat gelijk aan 34 kilo papier per jaar. In drie op de tien gezinnen gaat alles naar het ongelezen oud papier. Voor de ontvangst van digitale reclame moet de ontvanger actief toestemming geven. Maar de ‘offline’ reclame wordt nog steeds ongewenst in de brievenbus gedaan, behalve als mensen een Nee-Nee sticker op hun voordeur hebben.

De Partij voor de Dieren vindt het hoog tijd om de gewoonte van reclamedrukwerk op de deurmat aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen op communicatiegebied. Teunissen: “dit systeem leidt tot enorme verspilling van papier en energie voor productie en transport. Deze onnodige afvalstroom past niet bij Den Haag als kringloopstad, een stad die spaarzaam omgaat met schaarse grondstoffen. Daarom stellen wij voor om een opt-insysteem te realiseren, vergelijkbaar met de online commerciële mailings.”

Lees hier de bijdrage van Christine Teunissen aan het debat over het Huishoudelijk Afvalplan.
Lees hier eerdere voorstel scheidcontainers.
Lees hier voorbeeld buurtcomposteren, Spinozahof.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

    Abonneer op de nieuwsbrief