Bijdrage Thema­debat Jeugd


20 februari 2025

Voorzitter,

De Partij voor de Dieren focust zich in haar inbreng vooral op het rapport ‘Hobbels op de weg’ van de jeugdombudsman en de reactie van de wethouder op de aanbevelingen.

Het eerste punt meer en persoonlijk contact

In de reactie van het college op het rapport van de ombudsman worden als nadelen aangegeven dat sommige ouders het contact niet willen, ouders wantrouwend zijn tegenover de overheid en dat het ten kostte kan gaan van de snelheid van behandeling. 

Voorzitter, wat onze fractie betreft snijdt een van de argumenten om het niet te doen geen hout. Dat argument is dat ouders het zelf bijvoorbeeld niet willen omdat het als belastend ervaren kan worden en dat ouders wantrouwen hebben richting de overheid. Een ouder kan vanaf het begin altijd nog aangeven geen persoonlijk contact te willen en kan daarmee altijd worden teruggevallen op het schriftelijke proces. 

Als we daar dan de voordelen tegenover zetten zoals tijdswinst in het latere proces, de rechtspositie van kwetsbare gezinnen versterkt, onnodige juridisering voorkomt en het vertrouwen in de dienstverlening van de gemeente versterkt, vraagt onze fractie zich af hoe deze belangen dan worden afgewogen om als college uiteindelijk niet te kiezen voor een brede uitvraag via persoonlijk contact? Hoe worden die belangen dan gewogen en hoe worden jongeren en ouders daarin betrokken? 

De integrale dienstverlening

De wethouder geeft in de reactie aan dat er nog de nodige mitsen en maren zijn. Ook wordt aangegeven dat om integraal te werken ook afdeling overstijgende kennis en kunde van consulenten en gespreksvaardigheden nodig zijn en dat daar stap voor stap aan wordt gewerkt. Maar hoe ziet dat proces er dan uit? Kan de wethouder toelichten hoe daar dan stap voor stap aan wordt gewerkt en wat is dan het uiteindelijke doel en wanneer willen we dat als gemeente behalen?

Want dat lijkt de Partij voor de Dieren die integrale dienstverlening. We horen het graag van de wethouder.

De wethouder geeft in de reactie aan dat door het effectief informeren van ouders, scholen en andere professionals over de aanvraag van leerlingenvervoer, het essentieel is om de juiste informatie en communicatiekanalen te gebruiken. De inzet van juiste informatie en communicatiekanalen is onderdeel van het verdere verbeterproces. Hoe wordt het effectief informeren van ouders, scholen en andere professionals verbeterd? Worden casussen waarbij verbeterpunten zijn meegenomen bij dit punt? Wordt de ombudsman bij dit traject verbeterd? We horen het graag van de wethouder.

De wethouder geeft in de reactie aan dat er informatiebijeenkomsten voor professionals over de mogelijkheden van leerlingenvervoer worden georganiseerd. De eerste bijeenkomst staat gepland voor januari 2025 is te lezen. Kan de wethouder aangeven hoe die bijeenkomst is verlopen? En hoe verder?

Dan nog een aantal losse vragen.

  • In de reactie van de wethouder wordt aangegeven dat in april 2025 een informatieblad komt. Kan de wethouder aangeven wie daarbij worden betrokken?

  • Kan de wethouder ons over drie maanden informeren over de ontwikkelingen en de verbeteringen

  • Kan de wethouder daarin ook meenemen welke mogelijkheden zijn verkend tot het leveren van meer integrale dienstverlening en probleemoplossing? Ook wat eventuele ervaren bottlenecks zijn die de integrale dienstverlening belemmeren?

  • Kan daarin ook worden aangegeven op hoeveel scholen of andere plekken de zojuist eerder benoemde informatiebijeenkomsten zijn geweest en of er uit die bijeenkomsten nog input naar voren is gekomen voor verdere verbeteringen in het proces?