Groene scholen

Scholen gaan over hun eigen onderwijsprogramma, terwijl de gemeente de gebouwen beheert. De Partij voor de Dieren vindt het belangrijk dat die gebouwen een gezonde, duurzame leeromgeving bieden voor kinderen. Ze zijn goed geïsoleerd en schimmelvrij.

Ook trekt de gemeente voldoende geld uit voor het natuurinclusief renoveren en verduurzamen van verouderde schoolpanden. Nieuwe schoolpanden worden natuurinclusief en energieneutraal gebouwd ook worden schoolpleinen groen ingericht. Dat is goed voor kinderen én voor de natuur. Drukke verkeerssituaties in de buurt van schoolgebouwen worden aangepakt, om de verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit bij scholen te verbeteren.

Scholen worden gestimuleerd en financieel ondersteund om groene schoolpleinen, schoolmoestuinen en gezonde kantines te hebben waar gratis fruit en een gezonde, duurzame schoollunch worden aangeboden, inclusief watertappunten en voedselaanbod voor leerlingen die vegetarisch of vegan willen eten.

Het standpunt Groene scholen is onderdeel van: Koester onze natuur

Bijdragen