Huur en verhuur

Wie een sociale huurwoning nodig heeft, moet in Den Haag vijf tot zeven jaar op een wachtlijst staan. Dit is voor veel mensen ondoenlijk lang. Er zijn meer sociale huurwoningen nodig. De gemeente moet volgens de Partij voor de Dieren strak vasthouden aan het minimum van 30% sociale huur bij nieuwe bouwontwikkelingen. Sociale huurwoningen worden over de hele stad verspreid. Zo bestrijden we segregatie.

Er komen spelregels voor tijdelijke verhuur van woonruimte ten behoeve van toerisme. De gemeente maakt integrale afspraken over tijdelijke verhuur met bijvoorbeeld platforms als Airbnb, en met woningcorporaties. De gemeente licht bewoners proactief voor over deze afspraken.

Er komen regels voor goed verhuurderschap. Verhuurders moeten een verhuurdersvergunning met een beperkte geldigheid aanvragen. Wanneer zij niet voldoen aan de regels voor goed verhuurderschap, raken zij die vergunning kwijt.

De Partij voor de Dieren is geen voorstander van een vergunning voor huurders van private woningen. Die ingreep gaat ten koste van de persoonlijke vrijheid en richt zich niet op de problemen op de woningmarkt.

Het standpunt Huur en verhuur is onderdeel van: Bouwen en wonen