Geen festi­va­li­sering

Doordat de gemeente zich zo eenzijdig richt op economische groei, wordt het risico van te veel evenementen vaak over het hoofd gezien. Toch kunnen veel locaties niet veel evenementen verdragen. Parken en natuurgebieden zijn - met name in het broedseizoen - niet geschikt voor grootschalige publieksevenementen. De Partij voor de Dieren is dan ook voorstander van een locatiebeleid voor evenementen, zodat kwetsbare plekken in de stad niet overbelast worden.

Evenementen kunnen hier zelf ook wat aan doen. De Partij voor de Dieren wil dat de gemeente oog heeft voor de diervriendelijkheid en de duurzaamheid van evenementen. Criteria als zero-waste, geen vuurwerk en geen ballonnen beschermen de omgeving.

Dankzij een aangenomen voorstel van de Partij voor de Dieren zijn Haagse evenementen al een stuk duurzamer. Een goed voorbeeld van een duurzaam evenement
is de Parade, die werkt met groene stroom en zonder plastic wegwerpbekers. Dit wordt uitgebouwd.

Geen festivalisering

• Subsidies voor grote evenementen krijgen duurzaamheidstoets

Elk jaar geeft Den Haag miljoenen euro’s uit voor het aantrekken van grote publieksevenementen. Bij de toekenning van die subsidie wordt gekeken naar de bezoekersaantallen en de “economische spin-off’. De gemeente stelde daarbij vroeger geen duurzaamheidscriteria. Hier heeft een aangenomen motie van de Partij voor de Dieren verandering in gebracht.